mandag den 26. juni 2017

NAOSHIMA - DAG 1

Mandag var den helt store rejsedag, hvor turen gik fra hostellet i Kyoto til en lille ø Naroshima, der ligger nogle hundrede kilometer syd for Kyoto ud for Okayama.

Dagen startede tidligt ud med at pakke det sidste til ens kuffert og få en hurtig omgang morgenmad inden vi skulle mødes på Kyoto Station kl. 7.30. Fra Kyoto Station gik turen videre til Okayama Station med Shinkansen, hvilket er et lyntog, der kører mellem Tokyo og Kyūshū.


Efter 1 time og 15 minutter ankom vi til Okayama Station, hvor vi hurtigt skulle videre med et lokaltog, JR Marine Liner, til Chayamachi Station. Dernæst skulle vi med endnu et lokaltog til Uno Station for at komme med færgen til Naroshima. Den lange togtur bød på mange kontraster fra storbyen i Kyoto, til rismarker og mindre byer samt mere øde og vildtbevoksede grønne områder.


Efter at være ankommet til Uno Station gik vi den korte tur fra stationen  ned til færgeterminalen på havnen i Uno. Efter at have samlet kufferterne ved terminalen gik turen imod "verdens bedste 7eleven" (Claus, 2017) for at proviantere både frokost, lidt snack og drikkelse til turen og den første aften i hytterne på Naoshima. 

Kl. 12.15 afgik færgen fra havnen i Uno mod havnen i Miyanoura på Naoshima. På den meget smukke sejltur var det muligt at betragte de mange klippeøer omkring Naoshima, der er vildt bevokset med mange grønne træer. Vi ankommer til Miyanoura efter 20 minutters sejltur, og kan betragte den lille havneby, der nærmet er placeret mellem store, høje klipper og bakker. 



Naroshima har været beboet i mange århundrede og lignede for år tilbage alle de andre øer i inderhavet. Befolkningen på øen var svindende, og de levede af en blanding mellem fiskeindustri og pension. Men i 90'erne blev øen omdannet til en kunstattraktion af Benesse Corporation, hvor man ved Benesse Art Site Naoshima fik mulighed for at opleve noget af Japans bedste noderne kunst i smukke omgivelser.

På havnen i Miyanoura venter to søde mennesker på os. De skal fragte vores bagage til Rest House Tsutsuji-so, hvor vi skal overnatte, og derefter får vi udleveret cykler, så vi kan cykle til hytterne. Vi skal bo tre dage i mongolske campinghytter på standen i Tsutsuji-so, hvilket ligger et kvarters tid væk på cykel fra Miyanoura. På cykelturen så vi to forskellige kunstværker, der er placeret på havnen i Miyanoura, og da vi cyklede op ad bjergene fik vi en fantastisk udsigt over vandet og øerne omkring.



Da vi ankommer til Tsutsuji-so omkring kl. 14.00 bliver vi inkvarteret i de fine telte, og da eftermiddagen står på afslapning ssmutter alle i badetøjet og ned på stranden. Selvom vandet er en smule koldt kommer de fleste i, hvilket var dejligt efter den lange rejse fra Kyoto. Om eftermiddagen var der plads til at spille et spil, læse en bog eller bare slappe af og snakke sammen inden den op aftenen stod på BBQ dinner på campingpladsen. 



Til middagen var både forskellige stykker kød og fisk samt grønsager, der skulle grilles over store grills, der var placeret omkring nogle borde i en pavillon. Middagen var meget lækkert og snakken gik højt ved alle borderne.

Maria S. og Mathilde

Ingen kommentarer:

Send en kommentar